5 privalomi klausimai Klientui

Komunikacijos problemos skaudžiai atsiliepia bet kokiam verslui ir paslaugai. Tuo gali įsitikinti bet kuris Klientas, užsisakęs tekstus iš tekstų Rašytojo. Jei iki galo nebus aptarti visi darbų atlikimo momentai ir susitarta dėl principų, nesusipratimai garantuoti. Su kiekvienu nesusipratimu į kovą pakyla ir emocijos, o jau tada viskas gali baigtis neprognozuojamai. Rezultatas dažnai būna tiesiog nekokybiški atlikti darbai, už kuriuos Klientas nenori mokėti. Kas kaltas? Smilius nukreiptas į priešingą pusę, bet kiti trys pirštai į save nesiskaito…

Norint išvengti tam tikrų nesusipratimų ir nesklandumų darbe, reikia paklausti viso labo 5 klausimus. Kai Rašytojas gauna atsakymus į šiuos paprastus klausimus, labai daug kas būna aiškiau. Jau rašėme, kad Klientas turi klausti rašytojo, bet turi būti apsikeista informacija iš abiejų pusių.

1 Klausimas. Koks turi būti teksto stilius? Daugiausiai problemų tiek Rašytojas, tiek Klientas turi dėl nesutarimo apie teksto stilių. Kaip save pristatyti potencialiems partneriams ir klientams? Kaip draugelių, su kuriais gali alų gerti, anekdotus apie mergas skelti ir per dantį traukti, kontorą ar kaip lygiaverčių partnerių ieškančią rimtą kompaniją, kurioje darbiniai reikalai tvarkomi nuo 8 iki 6 vakaro, o apie asmeninį gyvenimą nekalbama? Gal su humoru aprašyti savo paslaugas? Gal naudoti kuo daugiau tarptautinių žodžių, kad atrodytum protingesnis? Gal išsiskirti kalbos vingrumu ir netradicinėmis metaforomis siekiant pabrėžti minties „polėkį“ ir kūrybiškumą? Gal visur naudoti kreipinius ir palinkėjimus nuo įmonės vadovo? Visi šie klausimai yra labai svarbūs išsiaiškinant, kaip įmonės darbai ir paslaugos bus pristatomi plačiajai visuomenei ir tikslinei auditorijai. Norint išsiaiškinti tai praktiškai, galima parengti nedidelį bandomąjį tekstą, kad Klientas susipažintu su Rašytojo siūlymu dėl stilistikos ir atitinkamai jį pakoreguotų.

2 Klausimas. Kas įmonėje bus kontaktinis asmuo, galintis nuolatos bendrauti užsakymo reikalais? Paprastai rašytojus samdo pats vadovas, rinkodaros vadybininkas ar biuro administratorė. Su visais jais yra gana sunku susitarti. Įmonės vadovas pastoviai užsiėmęs ir neturi laiko. Rinkodaros vadybininkas viską įsivaizduoja labai reklamiškai ir reikalauja tekstą „parduoti“. Biuro administratorė dažniausiai apie paslaugas ir produktus daug neišmano, nes viską žino arba „gamyba“ arba „vadybininkai“. Rašytojui reikia konsultacijos apie prekes ir paslaugas iš karto, o ne kai atsiras laisvo laiko. Dėl to geriausiai būtų išsiaiškinti kontaktus žmogaus, kuris iš tikrųjų išmano paslaugą ir produktą. Galutinį tekstą pateikti suderinus su juo, nes svarbu neklaidinti vartotojų, o tik tada parduoti.

3 Klausimas. Kur paruošti tekstai bus publikuojami? Įdomu yra tai, kad uždavus šį klausimą pats Klientas kartais apie tai susimąsto, – „O, rimtai, kur man paskui tuos straipsnius dėti?..“ Tada rašytojas turi paaiškinti, kokios yra galimybės tekstams internete publikuoti. Tokia situacija pasitaiko gana dažnai, nes Klientas dažnai nesuvokia, kur ir kaip tie tekstai atrodys. Pavyzdys labai paprastas. Klientas užsisako 300-400 žodžių paslaugų aprašymus nepaaiškinęs, kur jie bus publikuojami. Puslapio išdėstymas gana siauras, tad tokį ilgą paslaugų aprašymą norintiems perskaityti, reikia nemažai traukti puslapį į apačią („skrolinti“). Paslaugos kaina, aišku, apačioje, vos atsidarius puslapį nebesimato. Kas kaltas? Rašytojas parašė per ilgą tekstą. Reikia trumpinti. Už papildomą kainą? Jokiu būdu! Štai jums ir eilinis konfliktas.

4 Klausimas. Kuo Klientas nori pasigirti? Rašytojai paprastai turi užsakymų iš įvairių sričių. Visi, kaip susitarę, gieda tą pačią giesmelę – mes esame profesionalai, turime daug patirties, jei nesu šia įmone, tai praeituose darbuose. Deja, ši informacija yra tinkama tik paprastam saldžiabalsiavimui ir niekuo neišsiskiriančiam tekstui, kuriuo siekiama „pritraukti“ teksto apimtis iki 200-300 žodžių, kad Paieškai būtų ramiau. Ką įmonės darbuotojai atrado? Ką sukūrė? Kokius apdovanojimus gavo? Gal dalyvavo kokiose tarptautinėse konferencijose ir seminaruose? Ką įmonė daro kitaip, nei jos 200 konkurentų? Šios informacijos visada trūksta, todėl Klientas dažnai būna nepatenkintas Rašytojo darbu, nes parašytas tekstas niekuo neišsiskiria iš konkurentų, o gal net buvo ir iš jų nukopijuotas…

5 Klausimas. Kokios yra darbų apimtys? Kartais Klientas ir Rašytojas susitaria dėl „turinio užpildymo“. Tai naudinga Klientui, bet Rašytojas greitai pamato, kad turinį į jo puslapį gali pilti, kaip vandenį į rėtį – jo niekada bus negana, o kaina sutarta fiksuota. Klientas suinteresuotas gauti paslaugą kuo pigiau ir kokybiškiau. Rašytojas turėtų būti suinteresuotas žinoti tiksliai, kiek ir kokių tekstų jam reikės paruošti. Dažna situacija yra ta, kad Klientas užsako „Apie mus“, „Paslaugos“ tekstus, bet nieko nepamini apie Kontaktai skiltį, puslapio apačioje esantį tekstą, pagrindinį sakinį pagrindiniame puslapyje, kuris iš karto turėtų parduoti, Kontaktinės formos padėkos ir klaidų tekstus, trumpą pristatymą, kurį Klientas naudos siūlydamas puslapio nuorodą į įvairius katalogus, Facebooko puslapio informacijos skiltyje ir t.t. Tokiu būdu Rašytojas rašo dar keletą puslapių teksto visiškai nemokamai. Kliento pozicija aiški – „Pats kaltas“, tačiau Rašytojas irgi turėtų atkreipti dėmesį į konkrečius darbus. Aišku, pasitaiko, kad tekstų rengimo įkarštyje atsiranda papildomi meniu punktai ir puslapiai, tačiau jie taip pat turėtų būti įkainojami atskirai, susitariama dėl jų atlikimo el. paštu.

Pasigedote klausimų apie atsiskaitymus? Juos aptarti reikės atsakinėjant Kliento klausimus Rašytojui, taigi susirašinėjimas gali būti ilgas nors užsakymas ir nedidelis. Patarimas Rašytojui ir Klientui – visus susitarimus darykite ne telefonu, o el. paštu. Paskui gali kilti didelių nesusipratimų – „Aš to nežadėjau…“, „Jūs manęs neprašėte…“, „Mes taip nesitarėme…“

Posted on: 2012/09/10